Vad jag menar med LCHF och därmed Basta!

Det finns hur många uppfattningar om vad som är LCHF som helst. Ungefär som det finns hur många uppfattningar som helst om vad som är ”levande kristendom” ””godkänt folkdräktsbärande” ”ickekomersiell musik” ”stor litteratur” och ”rätt uttal av ”gurkburk”

Jag tänker inte inlåta mig i diskussioner om hur vida den mat jag här beskriver som LCHF är ”LCHF nog”. Gillar man det inte, är det bara att sluta läsa och laga.

Jag är ingen särskillt ”from” eller principiell LCHF-människa. Den religiösa stämning som ibland märks på forum o dyl gör mig bara tjurig och motvals. Jag äter inte LCHF av några principiella skäl (principiellt är jag snarare EMOT LCHF, eftersom det inte är särskilt bra mat ur ett globalt perspektiv, proteiner driver bra mycket koldioxidutsläpp för att bara nämna något. För att inte tala om djurhållningen. Usch!)

Jag äter LCHF för att jag mår bra av LCHF – inte går jag ner i vikt (och det bekymrar mig inte nämvärt) men

  • min psoriasisartrit håller sig lugnare. Framför allt blir jag av med lite av den galet förlamande trötthet som följt av den (och som är en av orsakerna till denna bloggs tynande existens) och
  • att inte drabbas av blodsockerfall är en välsignelse för en DAMP-tant

Men för att du ska veta vad du ger dig i lag med kommer här

Mammamumriks LCHF-kriterier

  • I princip använder jag sällan råvaror som innehåller mer än 5% kolhydrater (alltså 5gr per 100gr).

Lite förstånd får dock brukas. Dryck som man dricker kanske en liter av under dagen innebär ju 50gr/dag även om den bara innehåller 5% kolhydrater, så jag dricker inte mjölk, men använder sparsamt till SkummadMjölkIKaffe. Andra saker som innehåller något mer än 5% kolhydrater, men äts i små mängder och starkt förhöjer min vardagsglädje (hallon, sugarsnap-ärtor t.ex.) får passera. Och jag dricker ett litet glas proviva var morgon. För att det fungerar bra på mig.

Jag tycker om söta saker, då och då, så

  • jag använder sötningsmedel (helst Stevia, som dock ännu inte finns att köpa i Sverige, utan hemförs från resor) och jag tycker att Fun Light är bland det bästa som hänt mitt kök. Jag dricker den då jag har sprungit eller blir galet sugen på juice, jag använder den i marinad i stället för honung&citron, och i såser istället för sherry. Denna min förtjusning i sötningsmedelsprodukter gör mig till en ”avfälling” i strikta LCHFarse ögon. Men det struntar jag i…

Så nu vet ni vad som gäller

Min blogg – mina regler

helt enkelt

Kommentera

