Surf Å Turf, eller nåt?

Surf & Turf heter väl mat gjord med råvaror från både land och hav?

Så här blev min vardagsversion idag – när jag behövde snabb lunch och mindes den goda ”Bibimbap” (utan ris) jag åt till lunch igår.

Jag tog fram

  • 8 ”köttfärspluppar” (förklaring o recept HÄR) (gjorda av ca 125 gram rå köttfärs)
  • 12 sockerärtor
  • 12 vanliga, men stora, räkor (med skal)

ur frysen när jag kom till jobbet. Några timmar senare hade de tinat. Då skalade jag räkorna, brynte

  • en stor klick smör i stekpannan,

la ner plupparna och ärtor och rörde runt, saltade och pepprade. Så hällde jag i räkorna och bara lät dem hälsa på det heta, bruna smöret innan jag räddade dem från att bli sega, och la dem på min mattallrik. När räkorna var uppe slog jag av plattan men lät stekpannan stå kvar på den.

Jag halade fram en burk

  • Creme Fraiche med getost/honung/rosmarin (jo den klarar 5%-gränsen trots honung…)

och la ca en tredjedel av den i pannan. Tog

  • 2 små ägg (det går naturligtvis lika bra med ett stort)

Knäckte dem i den smältande Creme Fraichen (utan att ha sönder gulan) och väntade tills vitan stelnat.

Sen åt jag

(Och hur detta hänger ihop med bibimap är rätt oklart, men att man kan äta med sked och det är ägg med hel äggula i, kanske?)

En kommentar Lägg till

  1. ordsallad skriver:

    Jag kanske är lättroad, men jag tyckte surf n turf var jätteroligt, eller ett fyndigt uttryck iaf. 🙂

Kommentera

