Nån sorts lunch

Ett problem med LCHF är att jag sällan blir så där spontansugen på nåt.

Ett annat problem är att jag slutat jobba i stan på en stor arbetsplats med uselt kök, och flyttat till en liten soloskrubb, med utmärkt kök fast utan micro…

”Vadå problem?” hörst ÖVERJAGET hojta, och naturligtvis är det egentligen rätt underbart, MEN problemet med det hela är att jag endast vid sällsynta tillfällen går ut och äter, inte heller tar jag med matlåda – ity den inte kan värmas i micro. Alltså måste maten lagas här, vilket gör tröskeln ännu lite högre för en DAMP-tant utan fungerande mat och sovklocka. Typiskt kommer jag hit, börjar jobbajobbajobba och upptäcker plötsligt att jag borde gått hem för dagen för 12 minuter sedan.

För att göra en lång historia kort, och inte här fördjupa oss i alla de reformer som behövs i mitt liv, ”Vaba, varför inte det…” sätter HON igång, men jag näpser henne med en sträng blick som säger ”Kill Your Darlings” så tydligt att till och med ÖVERJAGET blir lite blekt…

För att alltså göra en lång historia kort: Lunchmaten måste skapa sug. Och den måste vara lätt.

Om man nu lämnar problemen med LCHF och istället fördjupar sig något i fördelarna är det ju så att det går ganska fort att laga sådan mat (Eftersom de mer ”träiga” kolhydraterna tar lång tid att koka, jämförelsevis) (om man nu inte tänkt sig långkok av höna eller gammal ko – men sånt sköter jag på helgerna)

Eftersom de flesta LCHF-mässiga ingredienser är goda, och kan kombineras i demest häpnadsväckande kombinationer – och ändå bli bra gäller det bara att se till att det finns saker som faller mig i ögonen och smaken då kyl/frys öppans. Och som håller sig hyfsat bra.Så borde lunchen liksom falla sig av sig själv…

Jag brukar ha

  • Smör
  • Vispgrädde
  • Ägg
  • Parmesan
  • Nån annan god ost
  • Creme Fraiche, nån smaksatt sort (varning för lättversionerna!)
  • Grekisk lr Rysk yoghurt

i kylen, och

  • Kött i skivor
  • Fisk i bitar
  • Köttfärspluppar
  • Hallon
  • Spenat
  • Broccoli
  • Sugarsnapärtor

I frysen

Samt alltid te, snabbkaffe, Fun-light, burkad tonfisk (i olja!) och Steviasötare i skåpet

Nu kan något utomstående ÖVERJAG vara på väg att anfalla – därför säger jag först som sist: Läs Mammamumriks LCHF-disclaimer och PLATS i korgen!

Sen kan man alltid få till nåt på 10 min

Se bara strax…för då

TA DA

kommer det första efterfrågade receptet…

Kommentera

