Köttfärspluppar?

Köttfärs är bra på många sätt:

Det är billigt – även om man är nogrann med urspung

Det är lättätet

Det är ganska lätt att hantera – även fryst

Naturligtvis har det nackdelar också. Framför allt är rå köttfärs en känslig råvara, som skall hanteras nogrant och som måste användas kvickt.

Därför brukar jag göra så här, när det måste gå att få fram mat kvickt, och jag bara lagar mat åt en (i mitt fall är det lunchen på jobbet som oftast faller under dessa kriterier)

  • Jag köper ett halvt kilo köttfärs (jag väljer ofta inte nötfärs, utan tar annan färs om det finns)
  • Sätter på en stor stekpanna på hög värme – lägger i rejält med smör (30 gram kanske)
  • Medan smöret bryns tar jag köttfärsen och formar små ”pluppar” av den helt okryddadde färsen. Med pluppar menar jag tillplattade köttbullar, eller väldigt små hamburgare, idén är att det skall vara munsbitar, inte behöva skäras, ta åt sig sås bra. Jag brukar lägga de färdiga plupparna i tråget, där köttfärsbiten de kommer av just legat
  • När smöret är brunt börjar jag lägga i pluppar, samtidigt som jag gör de sista färdiga. 500 gr pluppar ryms i en stor stekpanna. Pilla lite på dem, bara putta till dem så de inte fäster i botten. När de börjar gråna på ovansidan håller de ihop bra, då vänder jag dem.
  • Plupparna brukar vara klara efter fem minuter.

500 gr pluppar brukar räcka till 4 portioner för mig, i alla fall om maten inte bara är sådana. Jag fryser dem, antingen i portionsförpackningar eller i en rymlig burk, där de håller sig hyfsat lösfrysta

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

