Jag blir aldrig sparv – och aldrig partiledare…

Idag har varit en i en räcka av dagar då det faktiskt inte blir bättre. Så är det, så kommer det att fortsätta ett tag. Verklig kris är inte över på en kafferast. Jag tänkte nog, som den uppmärksamma läsekretsen la märke till någon gång i början av september att ”Nu ska’re tametusan bloggas”. Och den 23:e eller så kändes det ännu sannare.

”Nu gäller det att vara PÅ. Att visa var skåpet ska stå” eller nåt. Men det var dumt tänkt. För även om tankarna surrar runt i mitt huvud låter de sig inte nedtvingas på papper eller skärm. Dom är som tvålen i badkaret. Som Kristersson med sjukförsäkringsstatistiken. De far åt alla fåll, omöjliga att riktigt få tag i

Inga långa genomtänkta analysinlägg på ett tag, alltså. Men korta tankar ibland att lägga mosaik med. Kanske framträder så småningom en bild?

I alla spekulationer från hjälpsam media om vem som nu ska bli partiledare har då och då – om måttligt medelålders människor – skrivits ”för gammal” eller ”förbrukad”. Och i ett av de där tankarnas tvärkast kommer jag att tänka på nån gång på 70-talet då jag satt framför tvn och såg Olga Korbut göra baklängesvolter på bommen. ”Sparven från Minsk” kallades hon. Och jag tänkte ”Det där är jag för gammal för”

Nu har jag aldrig velat bli vare sig gymnast eller partiledare. jag saknar i båda fallen de helt avgörande förutsättningarna. (om någon tvekar, fråga gärna nån av alla gymnastiklärare som försökt lära mig att alls komma upp på plinten…) Partiledare behöver kanske inte kunna göra baklängesvolter – men jag försäkrar er att det inte kommer på fråga (även om ett par snälla kamrater (och en av deras mammor) glatt meddelat att jag borde bli.

Så jag talar verkligen inte i egen sak. Och jag är inte bitter för egen del. Men kanske mer lite generellt

För det slog mig att det är olika när man är för gammal och förbrukad. Kvinnor har uppenbarligen kortare bästföredatum än män. Man ska vara Sparven från Minsk, helt enkelt

 

En kommentar Lägg till

  1. Johan Olofsson skriver:

    Margaret Thatcher var femtio.

    Men, för mig som utomstående är den där personfrågan inte särskilt intressant.
    Jag röstar visserligen på Sommerstad, och undviker diskret att diskutera en dams ålder, men det viktiga är ju inte det utan hur partiet ska komma ur sitt dödläge.

    Bromsklossen hette ju inte Sahlin, så bromsklossen finns ju kvar.

Kommentera

